הר הביטוח משרד האוצר

מי שעוד לא מכיר את 'הר הביטוח', מנוע אינטרנטי שהשיקה רשות שוק ההון כדי לקבל תמונה מלאה על הביטוחים שלנו, כדאי שלא ימתין וייכנס אליו עכשיו. בכמה לחיצות כפתור האתר מאפשר לכל אחד ואחד מאיתנו לקבל תמונה מלאה של הביטוחים שברשותו, יחשוף ביטוחים כפולים ומיותרים. הבשורה החדשה של הר הביטוח – לראשונה מבוטחים יכולים לקבל דרכו דוח העדר תביעות שעד כה נאלצו לבקש לקבל מחברות הביטוח.

הר הביטוח מספק מידע בסיסי וחיוני בהקשר לכל מוצר ביטוח שרכשתם – לאיזו חברת ביטוח הוא שייך, מהי תקופת הביטוח שלו, כמה שילמתם עבורו עד היום ועוד. באמצעות הממשק החכם תוכלו לקבל דו"ח, הכולל את רשימת כל הפוליסות שיש ברשותכם. תוכלו לבדוק אם תיק הביטוח שלכם כולל ביטוחים כפולים או ביטוחים מיותרים שאתם משלמים עליהם מבלי שיש בהם תועלת או צורך. תוכלו לגלות גם איזה ביטוח שכחתם לבטל או איזה ביטוח שלא ידעתם על קיומו נמצא ברשותכם.

 סוגי הפוליסות שתוכלו לאתר באמצעות הר הביטוח

  1. הר הביטוח מציג סוגים שונים של פוליסות. אפשר לאתר באמצעות הר הביטוח ביטוח חיים או ביטוח בריאות ולדעת איזה כיסויים וסכומים כלולים בהם. בעזרת הר הביטוח משפחתו של אדם סיעודי יכולה לברר איזה זכויות מקנה לו הביטוח הסיעודי שרכש לפני שנים. כך גם יורשיו של אדם שהלך לעולמו יכולים לבדוק, דרך מידע שמספק הר הביטוח לנפטר, מה מגיע להם.
  2. בהר הביטוח תוכלו למצוא את סוגי הפוליסות הבאות:
  3. קטגוריית ביטוחי בריאות קבוצתיים ופרטיים – קטגוריה זו כוללת מגוון רחב של פוליסות כגון: ביטוח סיעודי, ניתוחים, ייעוץ ובדיקות, תרופות, השתלות, מחלות קשות, תאונות אישיות, ביטוח שיניים ועוד.
  4. ביטוח חיים משלם – פוליסה בה המבוטח הגדיר סכום כספי, אשר עם פטירתו יועבר למוטבים שנבחרו על ידו, או ליורשיו במקרה שלא הגדיר מוטבים.
  5. ביטוח חיים עם חיסכון – פוליסה שאיננה חיסכון פנסיוני, ואשר מעניקה כיסוי במקרי מוות או אובדן כושר עבודה (לא ניתן לאתר בעזרת הר הביטוח פנסיה / חיסכון פנסיוני).
  6. ביטוח משכנתא – ביטוח שנעשה במסגרת עסקת משכנתא, ובדרך כלל משלב ביטוח חיים עם ביטוח מבנה לדירה.
  7. ביטוח רכב חובה – ביטוח שמכסה נזקי גוף אשר אירעו עקב תאונת דרכים או בעת השימוש ברכב, הן למבוטח והן לאחרים.
  8. ביטוח רכב מקיף – פוליסה המכסה את נזקי הרכוש אשר נגרמו לרכב המבוטח עקב תאונה, גניבה ושאר אירועים המפורטים בכיסויי הפוליסה.
  9. ביטוח רכב צד ג' – פוליסה המכסה את נזקי הרכוש, שהרכב המבוטח גרם לרכב של גורם אחר (צד שלישי).
  10. ביטוח דירה – פוליסה המכסה נזקים אשר אירעו למבנה הדירה ולתכולתה.
  11. ביטוח מקיף לעסק – פוליסה המכסה נזקים אשר נגרמו לבית העסק המבוטח ולתכולתו.
  12. מלבד סוגי הפוליסות שצוינו לעיל, ניתן לקבל עבור כל פוליסה מידע הכולל את מספרה, החברה המבטחת, תקופת הביטוח והפרמיה המשולמת. ישנן פוליסות מסוימות המפרטות בנוסף גם את כתבי השירות ואת עלויותיהם.

 מה זה פוליסה מסוג שיפוי?

שיפוי פירושו מתן סכום כספי שמטרתו השבת המבוטח למצבו לפני קרות מקרה הביטוח. סכום השיפוי יהיה לכל היותר בגובה הנזק ולא יעלה על סכום הביטוח, וההחזר מותנה בהצגת קבלות על תשלומים שבוצעו בפועל. ביטוח נפוץ מסוג שיפוי הוא ביטוח הרכב שיש לכולנו. במקרה של תאונה, נקבל החזר בהתאם לגובה תיקון הרכב וירידת הערך.

 

מה זה פוליסה מסוג פיצוי?

פיצוי, הוא סכום כספי שמשלמת חברת הביטוח, כפי שנקבע מראש בתנאי בפוליסה, ללא קשר להוצאות שהוציא המבוטח בפועל. ביטוח נפוץ מסוג פיצוי הוא ביטוח חיים שבו המבוטח רוכש סכום חד פעמי אותו יקבלו המוטבים במקרה של מוות.

 סוגי הביטוחים בהר הביטוח

הר הביטוח יודע לתת מספר סוגי הפוליסות החיפוש בהר ביטוח, יניב תוצאות לגבי מספר אפשרויות ביטוח:

 

ביטוח חובה

ביטוח המכסה נזקים גופניים, שנגרמו לכל הנפגעים מתאונת דרכים, בגלל הרכב המבוטח.

 ביטוח רכב מקיף וביטוח צד ג'

ביטוח המכסה נזקים שנגרמו לרכב או לצד שלישי, עקב השימוש ברכב המבוטח.

ביטוח רכב מחולק שני סוגים: ביטוח חובה לרכב – ביטוח אשר חובה עליכם לבצע ומטרתו לממן את כל התשלומים בגין בפגיעה בגוף וביטוח רכוש – ביטוח הידוע בשם ביטוח מקיף לרכב או ביטוח צד ג'. ביטוח מקיף / ביטוח צד ג' הינו אופציה – אתם לא חייבים לבטח את רכבכם בביטוח זה אולם במידה ולא תעשו כן, תהיו עלולים לשאת בתשלומים גבוהים במקרה של תאונה. ההבדל בין ביטוח מקיף ובין ביטוח צד ג' הינו שביטוח צד ג' מכסה אך ורק את הנזקים הנגרמים לרכב אחר (לא הרכב שלכם) במקרה של תאונה. ביטוח מקיף לעומת זאת, מכסה הן את הנזקים הנגרמים לרכבים אחרים, הן את הנזקים נגרמים לרכבכם וכן מפצה אתכם במקרה שרכבכם נגנב.

 ביטוח חיים

עם או בלי חיסכון. ביטוח חיים עם חיסכון פנסיוני, יופיע באתר הר הכסף.

ביטוח חיים כשמו כן הוא – במקרה חס וחלילה של מוות – זכאים המוטבים לקבל סכום כספי קבוע. ביטוח חיים נועד לאפשר רמת חיים ליורשי המבוטח או להבטיח תשלום הלוואה (מי שלקח משכנתא למשל). ביטוח פנסיה, ביטוח מנהלים נועדו לממן את המשך החיים לאחר הפרישה – חוק פנסיה חובה מעניק רובד בסיסי של פנסיה לכל עובד שכיר אולם במקרים רבים אינו מאפשר שמירה על רמת החיים להם הורגלתם. ביטוח פנסיוני או ביטוח מנהלים נותן תגמולים חודשיים לפנסיונרים – גובהו מושפע מגיל ההצטרפות לביטוח ומגובה השכר שבגינו הופרשו התשלומים.

 ביטוח בריאות

פרטי או קבוצתי.

ביטוחי בריאות שונים כוללים כיסויים למגוון רחב של מחלות ואופרציות רפואיות. מטרתו העיקרית של ביטוח בריאות היא לאפשר לכם לקבל טיפול רפואי במקרים בהם ביטוח הבריאות הממלכתי אינו נותן מענה מספק או כאשר אתם רוצים לקבל את הטיפול במסגרת הרפואה הפרטית.

ביטוח סיעודי

ביטוח סיעודי נועד לאפשר טיפול סיעודי במקרים בהם המבוטח זקוק לטיפול, השגחה או סיוע מכל סיבה שהיא. בניגוד למה שרבים חושבים – ביטוח סיעודי אינו מיועד לקשישים ולמבוגרים בלבד – ישנן צעירים רבים הזקוקים לטיפול סיעודי כתוצאה מתאונות, מחלות קשות, לאחר ניתוח וכדומה. ביטוח סיעודי מקל על המשפחה – טיפול סיעודי יכול לעלות אלפי שקלים בחודש – ובמידה ונדרש טיפול במשך 24 שעות ביממה – יכול להגיע ליותר מ-10,000 ש"ח כל חודש – ולכן קיים הביטוח הסיעודי.

 ביטוח למקרה מוות ללא חיסכון

פוליסת זו קיימות גם במשכנתא, ומעניקה למוטבים של המבוטח שנפטר, את סכום הביטוח.

כולל גם פוליסות חיסכון

 ביטוח מקיף לדירה

פוליסה המכסה נזקים שנגרמו למבנה ולתכולתו.

אין חובה לעשות ביטוח דירה או כל ביטוח אלמנטרי אחר (כמו ביטוח עסק / חנות) או במקרים מסוימים כמו לקיחת משכנתא או הלווה – המלווה (בדרך כלל הבנק או בנק למשכנתאות) יתנה את מתן המשכנתא בעריכת ביטוח לנכס. 

ביטוח מקיף לבית עסק

פוליסה המכסה נזקים שנגרמו לבית עסק ולתכולתו.

 

מקרי כפל ביטוח שנמצאו בהר הביטוח

מדינת ישראל היא שיאנית בביטוחים פרטיים עם הוצאה של 3.5 מיליארד שקל, שיורדים לטמיון בשל כפל ביטוחי. כשליש מהמבוטחים מחזיקים בפוליסות חופפות ומשלמים כסף מיותר.

בישיבת וועדת הכספים ביוני 2018, הציג אסף מיכאלי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון את נתוני הכפל הביטוחי בישראל. בראש הטבלה ממוקמים ביטוחי החיים עם 26 אחוזי כפל ביטוחי וכן 22 אחוזים בביטוחי הבריאות. 5.5 מיליארד שקל בשנה משלמים ישראלים עבור ביטוח בריאות! בדיוק כך, מדינת ישראל היא מעצמת ביטוח (מקום 3 ב OECD בשיעור המבוטחים), בעיקר בזכות הביטוח הקולקטיבי ממנו נהנים עובדים רבים בישראל. סיבה נוספת לריבוי הביטוחים נובעת מכך שתחום הביטוח הוא תחום פרוץ וכל חברת ביטוח, סוכנות וכן גופים נוספים, רשאים לפנות אליכם ולהציע לכם ביטוחים. כתוצאה מכך, אנחנו מבוטחים מעל לראש ומשלמים על כך ביוקר, לשמחתם הרבה של חברות הביטוח.

 המידע באתר הר הביטוח מתעדכן פעם בחודש בהתאם לדיווחי חברות הביטוח. המידע שמתקבל מאפשר ללמוד על קיומם של מוצרי ביטוח, אך המידע הקובע נמצא אצל חברות הביטוח. מבוטחים שאינם מעוניינים שפרטיהם יופיעו באתר הר הביטוח יכולים לפנות אל חברת הביטוח שמנהלת את הפוליסה ולבקש ממנה שלא להעביר את המידע לגבי המוצרים שברשותם להר הביטוח. ההסרה מהאתר תבוצע בתוך חודש וחצי מיום הבקשה.

 6.5 מליון ביטוחים כפולים נמצאו מאז הקמת אתר הר הביטוח

מנתונים שהציגה רשות שוק ההון בוועדת הכספים עולה כי 28% מהביטוחים הכפולים הם עבור ביטוח חיים, 22% עבור ביטוח תאונות אישיות, 14% עבור ניתוחים מהשקל הראשון, 13% עבור ביטוח תרופות, 10% עבור ביטוח סיעודי, 8% עבור ביטוח ייעוץ ובדיקות ו-5% עבור ביטוח מחלות קשות. סך הביטוחים הכפולים שנמצאו בהר הביטוח עומדים על 6.5 מליון. 

במקרים מסוימים למבוטחים היה כפל ביטוחי במספר חברות ביטוח כאשר 40% מהכפילויות היו בגין ביטוחי ייעוץ ובדיקה, 17% היו בגין ביטוחי מבנה, 17% בגין ביטוחי סיעוד, 15% בגין ביטוחי מבנה ותכולה ו 11% עבור ביטוחי חיים.

 

מובהר כי המידע המבוא באתר מבטא את מיטב הבנתם של המעורבים בכתיבתו, ואין לראותו כמידע שלם וממצה. מידע זה אינו מהווה תחליף לבדיקה יסודית ופרטנית ולהתייעצות עם יועצים משפטיים מקצועיים, באשר לכל עניין ומקרה, לגופם.

נתונים הכלולים במסמך זה צפויים להשתנות. מסמך זה אינו מהווה ייעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או חיסכון בכל מוצר, ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס מכל סוג שהוא. *אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה.

נתונים הכלולים במסמך זה צפויים להשתנות. מסמך זה אינו מהווה ייעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או חיסכון בכל מוצר, ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס מכל סוג שהוא.

*אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה.

האמור לעיל וכל המידע המופיע הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים שמופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות אין באמור הבטחה להשגת תשואה כלשהי.

 

Scroll to Top